NO BIMARI

از پیشگیری تا درمان بیماری ها

ساخت حسگر‌های پیشرفته برای سنجش علائم حیاتی

<-PostAuthor->
NO BIMARI از پیشگیری تا درمان بیماری ها

ساخت حسگر‌های پیشرفته برای سنجش علائم حیاتی

نتیجه تصویری برای گرافین

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اولویت ابزار‌های فناوری جدید در تشخیص غیر تهاجمی علائم حیاتی است. فن آوری‌های کنونی، اغلب غیر انعطاف پذیرند، دقت مطلوب را ارائه نمی‌دهند و فقط می‌توانند تعداد محدودی از علائم حیاتی را رصد کنند. از این رو، سنسور‌های غیر تهاجمی مبتنی بر نور که می‌توانند مجموعه وسیع تری از علائم حیاتی را اندازه بگیرند، همواره مد نظر محققان بوده اند.

در مطالعه‌ای که اخیراً در Science Advances منتشر شده است، محققان اسپانیائی نسل جدیدی از دستگاه‌های قابل انعطاف و شفاف را ساخته اند که با پوست سازگار هستند و می‌توانند اندازه گیری مداوم و دقیق علائم حیاتی متعددی را در انسان انجام دهند.


این دستگاه‌ها می‌توانند ضربان قلب، سرعت تنفس و میزان اکسیژن رسانی به خون و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید را اندازه گیری کنند. در حالی که دستگاه پارامتر‌های مختلف را اندازه گیری می‌کند، خواندن این اطلاعات از طریق بلوتوث تلفن همراه متصل به دستگاه قابل انجام است.


از آنجا که دستگاه به صورت بی سیم از طریق تلفن شارژ می‌شود، می‌تواند بدون باتری هم کار کند. این دستبند به گونه‌ای ساخته شده است که با سطح پوست سازگار می‌شود و در طول فعالیت، اندازه گیری مداوم را انجام می‌دهد، همچنین دارای حسگر نوری انعطاف پذیری است که می‌تواند تغییر در حجم عروق خونی را ثبت کند و سپس علائم حیاتی مختلفی مانند ضربان قلب، ضربان تنفس و اکسیژن رسانی به خون را استخراج کند.


در این دستبند از فناوری پیشرفته سنجش نور و دو نوع نانو ماده استفاده شده است: گرافن، ماده‌ای بسیار انعطاف پذیر و شفاف که از لایه‌های ضخیم از اتم‌های کربن ساخته شده است و دیگری لایه‌ای از مواد جذب کننده نور ساخته شده از نقاط کوانتومی.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این نمونه اولیه این است که دستگاه از نور محیط برای کار استفاده می‌کند و کم مصرف است و بنابراین، امکان بررسی مستمر علائم در طولانی مدت را فراهم می‌کند.


منبع: باشگاه خبرنگاران



تاريخ : پنجشنبه 28 شهريور 1398 | 15:55 | نویسنده : ser |



.: Weblog Themes By SlideTheme :.