NO BIMARI

از پیشگیری تا درمان بیماری ها

فواید درمانی سیاه دانه

<-PostAuthor->
NO BIMARI از پیشگیری تا درمان بیماری ها

فواید درمانی سیاه دانه


سیاه دانه از زمان های قدیم تا به کنون به عنوان داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد. شونیز نام دیگر سیاه دانه است و اغلب می توان در جنوب غربی آسیا و شهرهایی نظیر اصفهان و اراک در ایران از این گیاه تهیه کرد. "خواص سیاه دانه" بسیار زیاد است و برای درمان بیماری های مختلفی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. پس با ما همراه شوید و از خواص فوق العاده سیاه دانه بیشتر بدانید.

خاصیت سیاه دانه در غذا
استفاده از سیاهدانه در غذا، به منظور کاهش سطح کلسترول خون و همچنین فشار خون، از گذشته تا کنون توسط برخی افراد انجام می‌شود. همچنین، روغن سیاهدانه، در پخت و پز به منظور یک چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خاصیت سیاه دانه، در غذاهای طبی و مفید نیز استفاده می‌شود که تقاضای بازار آن به طور مداوم در حال افزایش است.

از سویی دیگر، خاصیت بیولوژیکی سیاهدانه، محبوبیت آن را به عنوان یک داروی گیاهی افزایش داده است. پیش‌بینی
می‌شود بازار عصاره سیاهدانه، با اهداف و کاربرد چندمنظوره آن در صنایع مختلف، موجب پیشرفت اقتصادی شود.


فواید درمانی سیاه دانه
گفته می‌شود که روغن سیاهدانه، دارای ویژگی‌هایی مرتبط با سلامتی هستند که از جمله می‌توان به خاصیت‌هایی همچون ضدباکتری، ضد درد، ضدقارچ، ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان، ضد ویروس، تنظیم فشار خون و تنظیم انسولین و غیره اشاره کرد.

تا به امروز، به دلیل کمبود آزمایش‌های انجام شده برای بررسی خواص درمانی سیاه‌دانه، اطلاعات کامل از موارد درمانی این گیاه در دسترس نیست، اما تحقیقات موجود نشان می‌دهد که برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیر قابل استفاده است:


تسکین روماتیسم با روغن سیاه دانه
یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.

درمان سرگیجه و درد گوش
یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا 11 روز ادامه دهید.

درمان اسهال
یک قاشق غذاخوری سیاه دانه ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.


سیاه دانه برای درمان دیابت نوع 2
مصرف تنها 2گرم سیاه دانه در روز میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA1C) را کاهش می دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، در حالی که مقاومت به انسولین را کم می کند.


درمان فشار خون بالا
افراد مبتلا به این مشکل می توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز 100 و 200 میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.


درمان آسم
آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به داروهای معمولی دارد.بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راههای هوایی آنها دارد.


درمان سرطان روده بزرگ
این سرطان رشد یافته را می توان با استفاده ازعصاره سیاه دانه به راحتی متوقف کرده و از مصرف داروهای شیمیایی مضر در امان ماند. تحقیقات دامی نشان می دهد که روغن سیاه دانه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موشهای سرطانی داشته است.

سیاه دانه برای جوانی و زیبایی پوست
مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می شود.در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان گران برای تهیه این ترکیب به بیماران شان توصیه می کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت 2 هفته به بهبود جوش های زیرپوستی منجر می شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست تان ماساژ دهید.


درمان اگزما
تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف یک محصول خاص حاوی روغن دانه سیاه ، ویتامین E ، بتاکاروتن و بیوتین (Immerfit توسط Phyt-Immun) از طریق دهان ممکن است علائم را در افراد دارای خارش و ملتهب بهبود بخشد. اما به نظر نمی رسد که استفاده از 15٪ پماد روغن سیاه دانه به مدت 4 هفته روی پوست و خارش یا شدت بیماری در بیماران مشابه بهبود یابد.


آکنه
تحقیقات نشان می‌دهد که خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی روغن سیاهدانه، می‌تواند سبب بهبود آکنه شود. در یک مطالعه، 58 درصد از کسانی که روی آنها آزمایش در خصوص استفاده از سیاهدانه برای کاهش آکنه انجام شد، 58 درصد از شرکت‌کنندگان، پاسخ خود به این درمان را خوب ارزیابی کردند، در حالی که 35 درصد از آنها احساس کرند که نتیجه‌ای متوسط دریافت کرده‌اند.


پسوریازیس
یک آزمایش معتبر انجام شده بر روی موش در سال 2012 نشان داد که روغن سیاهدانه خاصیت درمان بیماری پوستی پسوریازیس را نیز دارد.
روغن سیاهدانه همچنین، به مرطوب بودن و صافی مو، نرم کردن پوست به طور کلی به عنوان مرطوب‌کننده عمل می‌کند.


درمان و ترک اعتیاد
سیاه دانه قادر بوده 35 فرد معتاد را که به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.


درمان ناراحتی های کبدی
مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

همچنین می توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه ی برگ های بید (برگ های کوچک ) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید


درمان سردرد و میگرن
نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.

درمان درد و ناراحتی های کلیوی
یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید.هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.


تقویت قوای جنسی
مالیدن جوهر سیاه دانه بر کمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسی را افزایش می دهد.


درمان بی اختیاری ادرار
پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.


درمان تب
اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می کند.


درمان تشنج و صرع
تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف خوراکی عصاره سیاه دانه به مدت 4 هفته ممکن است باعث کاهش تعداد تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.


درمان سندرم متابولیک
تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف سیاه دانه دو بار در روز به مدت 6 هفته می تواند کلسترول کل ، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و چربی خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد .


خواص سیاهدانه برای افزایش باروری
یکی از تحقیقات انجام شده نشان می‎دهد که روغن سیاهدانه به طور طبیعی روند باروری مردان را بهبود بخشیده و سبب افزایش آن می‌شود.

سایر مطالعات محدود نیز داد که این گیاه ممکن است در درمان بیماری‌های آلزایمر و کلسترول بالا نیز تاثیر داشته باشد.


سایر موارد استفاده از سیاه‌دانه عبارتند از:

التهاب

میگرن

روماتیسم مفصلی

تب

تشنج

بهبود عملکرد ذهن

اگزما

زخم معده

سندروم متابولیک

هپاتیت c

تقویت سیستم ایمنی بدن

گرفتگی عضلات

سرفه

مشکلات گوارشی

افزایش شیر مادر

اختلالات قاعدگی

دمنوش سیاه دانه را فراموش نکنید
1 قاشق غذاخوری سیاه دانه را در یک قوری بریزید و سپس یک لیوان بزرگ آبجوش به آن اضافه کنید ، بگذارید 30 دقیقه دم بکشد.

منبع: ostadteb


تاريخ : چهارشنبه 8 مرداد 1399 | 8:35 | نویسنده : ser |



.: Weblog Themes By SlideTheme :.