NO BIMARI

از پیشگیری تا درمان بیماری ها

کاربردها و معایب و مزایای باندینگ دندان

<-PostAuthor->
NO BIMARI از پیشگیری تا درمان بیماری ها

کاربردها و معایب و مزایای باندینگ دندان

باندینگ دندان عملی است که در آن مواد رزین رنگ دندان ( مواد پلاستیکی با دوام)، به دندان استعمال شده و با تاباندن نور خاصی سخت میشود و در نهایت به دندان میچسبد تا لبخند را زیبا سازد.

استفاده از باندینگ دندان برای چه شرایطی مطرح میشود؟

باندینگ دندان عملی است که در آن مواد رزین رنگ دندان ( مواد پلاستیکی با دوام)، به دندان استعمال شده و با تاباندن نور خاصی سخت میشود و در نهایت به دندان میچسبد تا لبخند را زیبا سازد.

استفاده از باندینگ دندان برای چه شرایطی مطرح میشود؟

باندینگ دندان گزینه ای است که در موارد زیر میتوان آن را در نظر گرفت:

– برای ترمیم دندان پوسیده (رزین کامپوزیت برای پر کردن حفره ها استفاده میشود)

– برای ترمیم دندان لب پر شده یا ترک خورده

– برای بهبود ظاهر دندانی که تغییر رنگ یافته

– برای بستن فاصله بین دندانها

– برای افزایش طول دندان

– برای تغییر شکل دندان

– به عنوان جایگزین پر شدگیهای امالگام

– برای محافظت از بخشی از ریشه دندان که به علت پسروی لثه، بیرون زده است

برای باندینگ دندان، چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

آماده سازی: برای باندینگ آماده سازی کمی لازم است. بی حسی اغلب لازم نیست مگر این که باندینگ برای پر کردن دندان پوسیده استفاده شده باشد. دندانپزشک شما از کاتالوگ رنگ استفاده میکند تا رنگ رزین کامپوزیتی را انتخاب کند که دقیقا با رنگ دندان شما مطابقت دارد.

– فرایند باندینگ: سطح دندان ساییده و زبر میشود و مایع ویژه ای به آن مالیده میشود. این اقدامات کمک میکند مواد باندینگ به خوبی به دندان بچسبند. سپس رزین رنگ دندان و بطونه مانند، به دندان مالیده شده، قالب میگیرد و به شکل مورد نظر در می آید (در این زمان هنوز رزین نرم و شکل پذیر است). سپس نور فرابنفش یا لیزر به این ناحیه تابانده میشود تا مواد سخت شوند. پس از سخت شدن مواد، دندانپزشک آن را بهتر شکل میدهد و صاف میکند و برای هماهنگ شدن درخشندگی آن با بقیه سطح دندان آن را پولیش میکند.

– تکمیل کار: باندینگ هر دندان سی تا شصت دقیقه طول میکشد تا تمام شود.

معایب و مزایای باندینگ دندان چیست؟

مزایا:

باندینگ از آسانترین و کم هزینه ترین کارهای دندانپزشکی زیبایی است. بر خلاف ونیر و تاج (کراون) که پوشش دندانی هستند که باید توسط آزمایشگاه ساخته شوند، باندینگ معمولا در یک جلسه میتواند آماده و به دندان چسبانده شود مگر این که چند دندان نیاز به باندینگ داشته باشند. مزیت دیگر باندینگ در مقایسه با ونیر و تاج این است که کمترین مقدار مینای دندان تراشیده میشود. همچنین باندینگ نیازی به بی حسی ندارد مگر این که برای پر کردن حفره های دندان استفاده شود.

معایب:

اگر چه مواد مورد استفاده در باندینگ تا حدی مقاوم در برابر لکه است اما به اندازه تاج مقاوم نیست. عیب دیگر باندینگ این است که مواد باندینگ به اندازه روشهای ترمیمی دیگر مانند ونیر و تاج یا پر شدگی، دوام و استحکام ندارند. به علاوه مواد باندیگ میتوانند از دندان جدا شوند.

به علت برخی از محدودیتهای باندینگ دندان، برخی دندانپزشکها آن را به عنوان بهترین راه ایجاد تغییرات زیبایی کوچک، اصلاح موقتی نواقص زیبایی و اصلاح دندانها در نواحی فشار بسیار کم بایت (مثلا دندانهای جلویی) در نظر میگیرند. درباره بهترین رویکرد زیبایی برای مشکل خود با دندانپزشک مشورت کنید.

آیا دندانی که باندینگ روی آن انجام شده، نیاز به مراقبتهای ویژه ای دارد؟

دندان تحت باندینگ نیازی به مراقبت ویژه ندارد و رعایت بهداشت معمول دهان کافی است. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ دندان بکشید و به طور منظم برای چکاپ و تمیز کاری دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

چون مواد باندینگ ممکن است جدا شوند، باید از عاداتی مانند جویدن ناخن، جویدن مداد، یخ یا اشیاء سخت دیگر اجتناب کنید و از دندان باند شده برای باز کردن در ظروف یا شکستن مغزها استفاده نکنید. اگر متوجه هر گونه لبه تیز در دندان باند شده تان شدید یا اگر احساس عجیبی هنگام جویدن یا گاز گرفتن داشتید، به پزشک خود مراجعه کنید.

مواد باندینگ دندان چه مدت دوام خواهند داشت؟

طول عمر مواد باندینگ بستگی به این دارد که چه مقدار باندینگ انجام شده و عادات دهانی شما به چه صورت است. معمولا مواد باندینگ ۳ تا ۱۰ سال دوام دارند و پس از آن باید عوض شوند.

هزینه باندینگ چقدر خواهد بود؟

هزینه های باندینگ بسته به محل زندگی بسیار متفاوت است و معمولا تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

منبع: doctorsalam98



تاريخ : پنجشنبه 22 آبان 1399 | 11:34 | نویسنده : ser |



.: Weblog Themes By SlideTheme :.