NO BIMARI

از پیشگیری تا درمان بیماری ها

تشخیص و علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

<-PostAuthor->
NO BIMARI از پیشگیری تا درمان بیماری ها

تشخیص و علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

انواع کیست تخمدان
کیست تخمدان و بروز آن در زنان همیشه به صورت یکسان نیست. انواع مختلفی از کیست تخمدان وجود دارد. بعضی از آنها دارای علائم و دردهای شدید هستند و برخی دیگر هیچ گونه علائمی برای فرد ایجاد نمی‌کنند.
در ادامه به توضیح مختصری از هر یک از انواع کیست تخمدان می‌پردازیم.
کیست ساده (کیست فیزیولوژی)
در کیست‌های فیزیولوژی تخمک‌هایی که باید ماهانه آزاد شود، آزاد نمی‌شوند و به اندازه ۴ تا ۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند. در کیست‌های ساده، کیسه پر از آب در تخمدان تشکیل می‌شود، اغلب درد جسمانی ندارد و تنها با عقب افتادن دوره عادت ماهانه مشخص می‌شود.
کیست غیر فیزیولوژی (کیست اندومکسیوما)
در مواردی کیست تخمدان ریشه فیزیولوژی ندارد و بیمار هر وقت عادت ماهانه می‌شود، این کیست در مخاط رحم وجود دارد که به آن کیست اندومکسیوما می‌گویند. داخل این کیست پر از خون است و از آنجا که خون راه خروج ندارد، نه تنها با سیکل پریودی کوچک‌تر نمی‌شوند؛ بلکه بزرگ هم می‌شوند. در این شرایط به آن کیست اندومکسیوزیس می‌گویند و با روش‌های دارویی قابل درمان نیست.
کیست فولیکولار
کیست‌های فولیکولار از رشد یک فولیکول ایجاد می‌شود. فولیکول یک کیسه پر از مایع طبیعی است که حاوی یک تخمک است. به طور معمول، هنگامی که یک تخمک رسیده است و مایل به خارج شدن از فولیکول است، فولیکول باز شده و تخمک را آزاد می‌کند. اگر به هر دلیلی فولیکول باز نشود، کیست فولیکولار برای فرد ایجاد می‌شود. این نوع کیست تخمدان، معمولا طی ۳ ماه (اغلب به صورت خود به خودی) از بین می‌رود.
کیست هموراژیک تخمدان
در اثر خونریزی در کیست‌های تخمدانی کیست هموراژیک به وجود می‌آید. علت ایجاد این کیست‌ها مشکلات در تخمک‌گذاری است و تنها برای خانم‌هایی اتفاق می‌افتد که یائسه نشده باشند.
کیست درموئید
گاه کیست‌های تخمدان دچار رشد غیر طبیعی بافت‌های دیگر بدن مانند مو یا دندان می‌شود . کیست‌هایی با این بافت‌های غیر طبیعی کیست‌های درموئید نامیده می‌شوند.
تخمدان پلی کیستیک (کیست‌های غیرفعال)
کیست‌های کوچک چندتایی که در تخمدان ایجاد شده و علت آن احتمالاً اختلالات هورمونی است. این وضعیت در اصطلاح پزشکی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک نام‌گذاری شده است.
شناخت علائم کیست تخمدان
ناهنجاری‌های شکمی را بررسی کنید
یکی از شایع‌ترین علائم کیست تخمدان ناهنجاری‌ها یا مشکلات شکمی است. ممکن است بخاطر کیست دچار نفخ شکم یا تورم شوید. همچنین ممکن است نوعی فشار یا پربودن شکم را احساس کنید.
• همچنین ممکن است افزایش وزن غیرقابل توضیح را تجربه کنید
• همچنین ممکن است در زیر شکم یا سمت چپ شکم احساس درد کنید. به ندرت ممکن است در هر دو طرف راست و چپ درد وجود داشته باشد. درد ممکن است متناقض باشد و بیاید و برود. ممکن است درد شدید یا ملایم باشد.
تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
پزشک برای تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در مورد چرخه‌های عادت ماهانه، تغییر وزن و سایر علائم از شخص سوالاتی می‌کند. او علائم را ارزیابی و سابقۀ پزشکی فرد را نیز بررسی می‌کند. سپس یک معاینۀ فیزیکی و آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون و همچنین یک سونوگرافی برای بررسی وجود کیست در تخمدان تجویز می‌شود. اگر فردی حداقل دو نشانه از سه نشانۀ زیر را داشته باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است:
نداشتن چرخه‌های عادت ماهانه یا چرخه‌های نامنظم
وجود کیست‌های کوچک متعدد در یک یا هر دو تخمدان
سطوح بالای هورمون‌های مردانه در خون یا علائم مرتبط با آن مانند افزایش رشد مو یا ریزش مو با الگوی مردانه
درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
اگر شما هم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید و می‌خواهید باردار شوید، پزشکتان برای درمان سندرم پلی‌کیستیک با توجه به شرایط شما ممکن است یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد بدهد:
کاهش وزن
داروهایی مثل کلومیفن، لتروزول و متفورمین
تزریق گنادوتروپین
عمل جراحی
درمان ناباروری با لقاح خارج از رحم یا IVF
اگر شما تمایلی به بارداری ندارید، پزشکتان احتمالاً می‌تواند با استفاده از داروهای ضدبارداری و متفورمین این مشکل را کنترل کند. همچنین بدانید که هیچ راهی برای جلوگیری از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک وجود ندارد، اما تشخیص به‌موقع بهترین راه برای کنترل علائم آن است. اگر چرخه‌های عادت ماهانۀ شما نامنظم است یا عادت ماهانه ندارید، به یک متخصص زنان برای کمک به تنظیم چرخۀ عادت ماهانۀ خود مراجعه کنید.

ماهی قزل آلا
ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای کمک به بهینه سازی هورمون ها در بدن مفید است.شما می توانید از ماهی 3-4 بار در هفته در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
کلم بروکلی
کلم بروکلی غنی از ترکیباتی است که در سبزیجات یافت می شود و به حذف استروژن مضر بدن کمک می کند.شما می توانید از بروکلی زمانی که گرسنه اید استفاده کنید .
سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین غنی از اسیدهای آمینه به نام تریپتوفان و ویتامین ب6 است که به حفظ تعادل بدن و از بین بردن استرس کمک می کند. سیب زمینی شیرین را 2-3 بار در هفته برای درمان کیست تخمدان بخورید.
ماست خالص
مواد مغذی شامل پروتئین، کلسیم، منیزیم، ویتامین ب6 و پتاسیم است که به کاهش استرس، کاهش اشتها و از بین بردن کیست تخمدان کمک می کند.لطفا 4-5 روز در هفته روزی یکی دو قاشق ماست خالص استفاده کنید .
سبزیجات سبز
سبزیجات سبز مفید هستند چرا که آنها به کاهش استرس و از بین بردن استروژن مضر از بدن کمک می کند. علاوه بر این، آنها به تقویت خون شما کمک می کنند، زیرا حاوی کلروفیل، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
آجیل
آجیل، معمولا بادام، حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند که عملکرد بدن را پشتیبانی می کنند. شما می توانید روزانه بعد از ظهرها حدود 20 دانه (32 گرم) بخورید.
تربچه سفید
سه چهار تا تربچه سفید و 1 قاشق غذاخوری شکر را تهیه کنید.تربچه ها را بشویید و آنها را درون آسیاب مخلوط کنید. اضافات را حذف کنید تا آب تربچه سفید را بگیرید.آب تربچه سفید را با 1 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید.هنگام گرسنگی و قبل از خوابیدن، از آن بنوشید. در بارداری از خورن تربچه خودداری کنید، زیرا خطر مسمومیت غذایی را در طول بارداری افزایش می دهد.تربچه را بیش از حد نخورید. تربچه ادرار آور است، بنابراین خوردن زیادی آن موجب تحریک می شود. درعین حال خوردن بیش از حد تربچه نیز می تواند باعث اختلالات گوارشی و درد های شکمی شود.شما باید از خوردن تربچه خام سفید جلوگیری کنید زیرا آنها برای بدن خطر دارند.

همچنین بخوانید:
حمام نمکی فرنگی
مقداری نمک فرنگی را در حمام با آب گرم بریزید.10 قطره اسطوخودوس یا روغن گل رز به حمام اضافه کنید.نیم ساعت خود را در حمام خیس کنید.این نشانه های کیست تخمدان را کاهش می دهد. یکی از بهترین داروهای خانگی برای کیست تخمدان است.در مطالعات انجام شده روی حیوانات، آپیگنین موجود در گل داودی و همچنین کرفس، جعفری، میوه نشان داده است که سرعت پیشرفت سرطان و به طور چشمگیری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
چای گل داودی
استفاده از چای گل داودی برای یک فرد مبتلا به کیست تخمدان می تواند ناراحتی را کاهش دهد، احساس آرامش ایجاد کند و به تنظیم قاعدگی کمک کند. شما فقط باید روزانه چای گل داودی را برای درمان کیست تخمدان استفاده کنید.
سرکه سیب
1 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.1 قاشق چایخوری از شیره نیشکر را به مخلوط اضافه کنید و این مخلوط را بنوشید.این مخلوط را دو بار در صبح و بعد از ظهر بخورید تا نتایج مورد انتظار را بدست آورید.
کمپرس گرم
عجیب و غریب به نظر میرسد که از آن برای درمان خانگی کیست تخمدان استفاده کنید، اما کار می کند. کمپرس گرم کمک می کند تا علائم گرفتی عضلات را به دلیل کیست تخمدان کاهش یابد.
برای انجام این روش، فقط باید یک بسته گرم (درجه حرارت متوسط) بر روی شکم حداقل 15 دقیقه یا بیشتر قرار دهید تا احساس راحتی کنید.
شیرین بیان
شیرین بیان را بشویید، آن را در کتری بگذارید و آب را به مدت 15 دقیقه بجوشانید.اجازه دهید آب شیرین بیان گرما را کاهش دهد.وقتی که هنوز گرم است، آب شیرین بیان را بنوشید.

نکته: بیش از حد شیرین بیان ننوشید.
منبع: iuhealth


تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1400 | 14:09 | نویسنده : ser |



.: Weblog Themes By SlideTheme :.